2007 samlades en grupp föräldrar från Stockholm för att diskutera sina barns förutsättningar att utvecklas som fotbollsspelare. Kort därpå bildades AFC Academy. Tröjorna var blå-vita och klubbmärket var detsamma som idag. Sedan dess har det hänt mycket!
2017 blev ett stort år för klubben. Förutom att den fyllde 10 år så väntade stora förändringar. Man avancerade för första gången till Allsvenskan och det blev klart att klubben behövde byta ort för att kunna överleva. Klubben hade inga förutsättningar att fungera som allsvensk klubb i Solna och flyttlasset bar av till Eskilstuna.
AFC Eskilstuna är stolta över vad man har åstadkommit sen man blev en Eskilstunaklubb. Två säsonger i Allsvenskan och en final i Svenska Cupen som kunde ha inneburit ett Europaäventyr. Det vi däremot är mest stolta över är vår akademi, våra ungdomar, våra ledare, våra samarbetspartners i näringslivet och vårt arbete med hållbarhet i staden.
Arbetet med att ta fram en uppdatering av klubbmärket för att få in Eskilstuna inleddes redan i början på 2023 tillsammans med kommunikationsbyrån Columbird och nu har vi landat i det nya utseendet. Redan under 2023 rullade vi ut ett nytt utseende i våra sociala medier och nu är det dags att lansera det uppdaterade klubbmärket.
- Vi är stolta över det gamla klubbmärket, berättar Peter Harich, medieansvarig i AFC Eskilstuna. – Nu uppdaterar vi för att Eskilstuna ska få synas i klubbmärket. Vi är en Eskilstunaklubb och vill visa att vi är här för att stanna.
- Uppdateringen av AFC:s utseende på sociala medier var ett första steg för att fånga klubbens kärna och attityd. Det nyputsade klubbmärket är nästa steg, och en viktig pusselbit för att knyta ihop klubbens historia med hamra fast den i Eskilstuna. Att få vara med och ta fram något som eskilstunaungdomar kommer bära med stolthet känns jättekul! AFC gör väldigt mycket bra för stan, och det vill vi gärna bidra till. Säger Henrik Roos, strateg på Columbird.
New Paragraph
New Paragraph